آزمایش هیدرواستاتیک خطوط لوله نصب شده

هیدرواستاتیک خط لوله

تست هیدرواستاتیک خطوط لوله پلی اتیلن زیر فشار شبیه تست هیدرولیکی لوله های پی . او . سی میباشد . در تست هیدرواستاتیک لوله پلی اتیلن , علاوه بر مورد ها شبیه نوشته شده برای لوله های پی . او . سی , آلرژی جهت خروج تمامی هوای محبوس شده در خط لوله پلی اتیلن الزامی است . علت این فرمان , وجود خواص ویسکوالاستیک در لوله پلی اتیلن است . به‌این مفهوم که پس از اعمال فشار داخلی , در جداره لوله پلی اتیلن خزش ساخت شده و به این ترتیب فشار داخلی تغییر‌و تحول خواهد نمود . هنگامی که لوله پلی اتیلن زیر فشار تست قرار گرفت و پمپ تأمین کننده فشار باطن لوله پلی اتیلن خاموش شد , فشار کم کم در باطن لوله پلی اتیلن کاهش می‌یابد . حتی‌د‌ر درباره‌ی یک قطعه لوله پلی اتیلن که صددرصد آببند باشد , بجهت خواص ویسکوالاستیک لوله پلی اتیلن و خزش لوله پلی اتیلن , این کاهش فشار به‌وجود خواهد آمد . این کاهش فشار به طور غیرخطی است , یعنی در آستانه کار , اندازه افت فشار طولانی تر و کم کم اثبات خواهد شد .

فشار تست نزدیک به ۵/۱ برابر فشار اسمی خط لوله پلی اتیلن میباشد , البته احتمالا در وضعیت یگانه , مهندس مشاور این اندازه را تا ۵/۱ برابر فشار کار خط لوله پلی اتیلن کم کند . لوله پلی اتیلن بایستی در زمان هایی متناسب با قطر و وضعیت محلی آیتم تست قرار گیرند . ارتفاع لوله پلی اتیلن زیر تست در لوله پلی اتیلن قطرهای کوچک نزدیک به ۸۰۰ متر و در لوله پلی اتیلن با قطر طولانی تر , کمتر از اندازه فوق سفارش میشود .

نکته حائض اهمیت : درصورتی که حرارت لوله پلی اتیلن بیش تر از ۳۰ جايگاه سانتیگراد باشد , نباید گزینه تست هیدرواستاتیک قرار گیرد .

آزمایش لوله پلی اتیلن

پس از اتمام تلمبه زنی به باطن خط لوله پلی اتیلن زیر فشار و بعداز زمان یک ساعت , درصورتی که سود تست صحیح خواهد بود که اندازه آب موردنیاز برای تأمین فشار به اندازه نخستین , از ۳ لیتر در هر کیلومتر خط لوله پلی اتیلن در قبال هر ۲۵میلیمتر قطر داخلی لوله پلی اتیلن و برای هر ۳ اتمسفر فشار آزمایش در ۲۴ ساعت تجاوز نکند .

و همینطور زمان زمانه تست لوله پلی اتیلن بایستی در طول تهیه و تنظیم لوله پلی اتیلن از کارگاه آفریننده لوله پلی اتیلن هم استعلام شده باشد .

در صورتیکه افت فشار لوله پلی اتیلن در زمان دوران تست شایان توجه بوده و عملاً نشت آبی‌رنگ مراعات نشود , در معنای این است که اندازه هوای محبوس شده در خط لوله پلی اتیلن مضاعف بوده که بایستی نسبت به تخلیه این هوا از باطن پلی اتیلن , مبادرت و مجدد تست هیدرواستاتیکی لوله صورت پذیرد .

درصورتی که در طول تست لوله پلی اتیلن , اندازه نشت غیرمجاز نشان داده شود , نخستین از همگی اتصالات پلی اتیلن و شیرآلات مکانیک و بعد از آن جوشهای لوله پلی اتیلن , آیتم بازبینی قرار می گیرند و بعداز رفع معایب , نسبت به ری آزمایش مبادرت میشود .

بعداز اتمام تست , فشار باطن لوله پلی اتیلن بایستی به آرامی کسر کرده شود تا به وضعیت پیش از تست رسد .

درصورتیکه به هر علتی , تکرار تست متبوع بررسی باشد , بایستی پریود وقتی قابل قبولی در میان دو تست در لحاظ گرفت . این مسافت درهرصورت نباید از ۵ برابر زمان وقتی که لوله پلی اتیلن زیر تست بوده است کمتر باشد .

کامل شدن خاکریزی روی لوله پلی اتیلن های نصب شده :

بعداز اتمام تست هیدرواستاتیک خطوط لوله پلی اتیلن نصب شده و رفع نواقص احتمالی , درصورتی که خطوط لوله پلی اتیلن نصب شده مقبول مهندس ناظر قرار گیرد , پیمانکار اذن داراست که عملیات خاکریزی روی لوله پلی اتیلن باطن ترانشه را طبق استانداردهای خاکریزی کامل کند .

پیمانکار بعداز دریافت اذن مهندس ناظر , مکلف است با رعایت نکات مشروح در پایین , مبادرت به خاکریزی بنماید :

۱ – نصیب هایی از خط لوله پلی اتیلن در محل اتصالات و شیرآلات که برای انجام تست هیدرواستاتیک گشوده نگهداشته شده , با خاک سرند شده یا این که ماسه بادی مثل آنچه که درباره‌ی خاکریزی نخستین رقم خورده , خاکریزی و متراکم گردد .

۲ – با به کار گیری از خاک مرغوب و مقبول ناظر , عملیات خاکریزی روی لوله پلی اتیلن در باطن ترانشه را در لایه های ۱۵ سانتیمتری ریخته و تا ۹۰ درصد متراکم نماید , تا این‌که رقوم تراز حاصل از این خاکریزی پایانی به حدی رسد که مشاور با دقت به مدل و ویژگی ها لایه های روسازی , گزینش نموده است . خواسته از لایه های روسازی , پوششی از مصالح مطلوب ( مثل آسفالت , بتن , سنگفرش و سرامیک … ) است که روی تراز تمام شده خاکریزی داخلی ترانشه بایستی اجرا شود تا مرحله حاصل از آن , برابر مرحله معبر یا این که خیابان گردد .

۳ – پیمانکار می‌تواند برای متراکم کردن خاک روی لوله پلی اتیلن باطن ترانشه , به جای به کار گیری از طریق کوبش , تراکم را از روش غرقاب کردن ترانشه به دست آورد , منوط بر این‌که , تأییدیه و اذن مهندس مشاور و دستگاه بررسی را دریافت کرده‌باشد . درین مورد ها , ضخامت لایه های خاکریزی می‌تواند از ۱۵ سانتیمتر طولانی تر باشد .

۴ – در مواقعی که خط لوله پلی اتیلن زمینه عملیات قسم در محلی باشد که در معرض رفت وآمد وسایل نقلیه سنگین وزن باشد ( جاده یا این که خیابان ) , خاکریزی روی لوله پلی اتیلن ( از روی تاج لوله پلی اتیلن تا پایین لایه های روسازی ) نباید از ۶۰ سانتیمتر کمتر باشد . البته درمواردی که رفت وآمد وسایل نقلیه سبک است , حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر خاکریزی روی لوله پلی اتیلن هم کافی می‌باشد , منوط بر آن که از حیث عمق کولاک هم در اختیار گرفتن های اضطراری بر روی لوله پلی اتیلن انجام شده باشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *