راهنمای جامع تولید بیوگاز از فاضلاب

مقدمه ای بر مقاله

ساخت بیوگاز یکی‌از فعالیتهای است که می‌توان در تصفیه فاضلاب از آن به کارگیری کرد . استحصال بیوگاز میتواند از فرایندهای بی هوازی فاضلاب هم انجام گیرد که علاوه بر ساخت انرژی میتواند در در دست گرفتن رایحه هم اثر گذار باشد و به خیر رایحه را از دربین پیروز شود . یکی‌از روشهایی که در آن می‌توان گاز متعددی به دست آورد تصفیه فاضلاب به طرز UASB میباشد . از این شیوه برای تصفیه فاضلابهای صنعتی با توشه آلی مضاعف به کارگیری میگردد که دارنده بازده بالایی در حذف میباشد و به خیر می‌ توانایی از آن ها جهت ساخت بیوگاز به کارگیری کرد . به همین منظور در‌این طریق متان , هیدروژن سولفوره و دی اکسید کربن متعددی ساخت میگردد که در شکل عدم گردآوری و دفع درست منجر ساخت رایحه و تولید انفجار میگردد . از این گازها می‌توان تحت عنوان سوخت به کارگیری کرد .

مزایای استفاده از بیوگاز

جهت ساخت بیوگاز می‌توان از این مدل فاضلاب به کارگیری کرد . گردآوری گاز و کاربرد آن گردآوری گازهای تولیدی سیستم بی هوازی که بیرون از راکتور انجام میگیرد می بایست از اعتنا خاصی برخوردار باشد . سیستم گردآوری گاز راکتور می بایست بتواند حداکثر گاز تولیدی را هم پاسخگو باشد تا بتوان از گاز آن به کارگیری کرد . متأسفانه در عمده مواقع مخازن ذخیره را برای ساخت گاز و مراقبت آن برای زمانهای ۴ تا ۵ دقیقه میسازند و زیرا ساخت گاز در حین حداکثر خویش نیاز به ذخیره بیشتری دارااست می بایست برای ذخیره آن از مخازن دیگری به کارگیری کرد که‌این زمینه منجر تولید نقص‌ است . فشار گاز تولیدی در سیستم حداکثر ۱۰ تا ۲۰ اینچ ستون آب است و در صورتی‌که در محلی ذخیره شود فشار آن به مرور مضاعف شده و شاید با متصاعد شدن از مخزن ذخیره علاوه بر تولید رایحه در مواقعی منجر انفجار و حریق سوزی هم بشود که‌این زمینه خطرناک است . در صورتی‌که گازهای خروجی از راکتور مجدداً به آن بازگردند , فضای بالای راکتور روی مرحله فاضلاب را که خط مش تماس راکتور با اتمسفر است را مالامال می نماید . این فعالیت علاوه بر تولید بوی تعفن و غیر مطلوب , بازدارنده متصاعد شدن متانهای تولیدی خواهد شوید . باقیماندن و تجمع بیشتراز حد متنان در محل بالایی راکتور شاید در مواقعی تولید انفجار کند و چه بسا شاید غلظت هیدروژن سولفوره در نزدیکی راکتور به حدی رسد که منجر پیدایش خطر فایده برداران گردد . این دستور منجر انفجار راکتور و تخریب آن می گردد .

همینطور شاید گازهای تولیدی به جوبکهای خروج فاضلاب خط مش یافته و فایده برداران را بعلت محتوای هیدروژن سولفوره در معرض خطر قرار داده و بعضاً منجر انفجار شود و می بایست مضاعف مراقب این موشوع بود . شاید مقادیری گاز در زمان عبور از لوله‌ها و ورود به مخازن شستشو در فضای حریم پخش شوند و بوی تعفن را بخش اعظم نمایند . می بایست مساله و مخاطرات ناشی از اینگونه پخش گاز در وب سایت تصفیه منزل به گونه ای قابل پیش گویی و پیشگیری باشد که احتمال انفجار گازها به دستکم رسد . گاز تولیدی در راکتور علاوه بر متان محتوی گاز کربنیک و هیدروژن سولفوره است بعلاوه محتوی رطوبت هم خواهد بود . با تمام پیش بینی‌ها برای حذف رطوبت متأسفانه رطوبت باقی مانده در مواقعی با تولید قطرات آب در شعله سوز و وسایل میزان گیری مشکلاتی بوجود خواهد آورد که منجر تولید خطر در سیستم می گردد . برای خودداری از این قضیه نیز می بایست پیش بینی‌های اضطراری بعمل آید تا این خطر را به دستکم رساند .

چاه فاضلاب

کاربرد بیوگاز در صنایع

بیوگاز دربردارنده هیدروژن سولفوره است . این گاز خواص خوردگی شدیدی داشته و در حضور رطوبت به اسید سولفوریک که خورنده‌تر از خویش اوست تبدیل خواهد شد و در صورتی‌که توأم با گازهای سیستم بی هوازی سوزانیده شود به SO2 تبدیل شده و به اسمان خواهد رفت که در هوای حریم راکتور پخش و در شکل بارندگی به طور باران اسیدی نازل و منجر خوردگی تمام چیزهای درتماس با آن خواهد شد که‌این زمینه ابدا عالی وجود ندارد . اندازه تحمل پذیری آدم در قبال هیدروژن سولفوره ۱۰ میلی گرم در لیتر است , بعلاوه هیدروژن سولفوره در محفظه حریم بخش خویش بوهای بدی مشابه تخم مرغ گندیده بوجود خواهد آورد و منجر آزار دور و بری ها خواهد شد .

بر این پایه می بایست به تامل راهی برای حذف هیدروژن سولفوره از بیوگاز بود . سه خط مش برای حذف هیدروژن سولفوره از بیوگاز قابل پیش گویی است . عمومی‌ترین نحوه به کاربردن یک ساختمان بلند محتوی فیض است که‌این کار را به خیر انجام میدهد . برای به حداکثر رساندن حذف آن خوبتر است نتیجه رقیق هم در هم اکنون گردش در ساختمان بلند باشد تا تماس هیدروژن سولفوره با آن اکثر برقرار گردد و به خیر وظیفه خویش را انجام دهد . فیض میتواند در مواقعی که گاز کربنیک بالاست نسبت به حذف آن هم مبادرت کند و به راحتی این کار را انجام دهد . معمولاً هیدروژن سولفوره در‌این فعالیت به سولفوره‌های محلول تبدیل و از محفظه بیوگاز به دور میگردد . گرچه احداث اینگونه تأسیسات خیلی اندک خرج است و در کل هزینه مقداری دارااست اما مراقبت از آن میتواند پرهزینه باشد . برای حذف هیدروژن سولفوره اضطراری است PH محفظه حدود ۱۰ باشد و در PHهای ذیل ۵/۹ اقتدار حذف کاهش پیدا کرده و در PH عمده از ۵/۱۰ تشکیل رسوب و گرفتگی لوله‌ها واقعه خواهد به زمین خورد که‌این خویش نقص‌ بزرگی خواهد بود . معمولاً بازده حذف هیدروژن سولفوره دربین ۸۰ تا ۹۰ درصد متغیر است که در شکل لزوم آن را تغییر و تحول میدهند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *