بررسی آيين‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتي‌ حفر چاه‌هاي‌ دستي‌ تعاریف ان در متن زیر

چرخ‌ چاه‌ بايد به‌ طريقي‌ ساخته‌ شود كه‌ پس از پيچيده‌ شدن‌ كل‌ طناب‌ به‌ به دور چرخ‌ احتمال‌ لغزش‌ و بيرون‌ افتادن‌ طناب‌ به‌ خارج‌ از پره‌ها وجود نداشته‌ باشد .

فصل‌ اول‌ – تعاريف‌

۱ – چاه‌ دستي‌ :

خواسته از چاه‌ دستي‌ در اين‌ آيين‌نامه‌ آن‌ دسته‌ از چاه‌هايي‌ می‌باشند كه‌ با استعانت‌ از نيروي‌ بدني‌ و با استفاده‌ از وسايل‌ كار سنتي‌ ماند چرخ‌ چاه‌ – كلنگ‌ – بيلچه‌ – دلو و غيره‌ كنده‌ مي‌شوند .

۲ – چرخ‌ چاه‌ :

وسيله‌ ايست‌ جهت‌ انتقال‌ مواد از عمق‌ به‌ بيرون‌ و بالعكس‌ كه‌ بر دهانه‌ چاه‌ نصب‌ مي‌گردد .

۳ – دلو :

وسيله‌ ايست‌ كه‌ معمولاً از لاستيك‌ منجيد دار , برزنت‌ و يا مواد مشابه‌ به‌ شكل‌ كيسه‌ ساخته‌ شده‌ و در انتقال‌ مواد مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد .

۴ – كول‌ :

حلقه‌ يا نيم‌ حلقه‌ ايست‌ كه‌ از جنس‌ فولاد يا سيمان‌ يا سفال‌ بوده‌ و براي‌ جلوگيري‌ از ريزش‌ ديواره‌هاي‌ ميل‌ چاه‌ يا انباري‌ استفاده‌ مي‌گردد .

۵ – ميل‌ چاه‌ :

آن‌ قسمت‌ از چاه‌ مي‌باشد كه‌ بطور عمودي‌ نسبت‌ به‌ سطح‌ زمين‌ كنده‌ مي‌شود .

۶ – طوقه‌ :

ديوار حلقوي‌ ساخته‌ شده‌ از مصالح‌ ساختماني‌ در بالاترين‌ قسمت‌ از ميل‌ چاه‌ ( منتهي‌ به‌ دهانه‌ چاه‌ ) مي‌باشد كه‌ برروي‌ آن‌ در پوش‌ چاه‌ قرار داده‌ مي‌شود .

۷ – انباري‌ :

عبارتست‌ از مسير يا مسيرهاي‌ انحرافي‌ كنده‌ شده‌ در عمق‌ يا ديوار ميل‌ چاه‌ .

۸ – سپر :

وسيله‌ حفاظتي‌ مخصوصي‌ است‌ كه‌ مقني‌ را از آسيب‌ ناشي‌ از سقوط‌ احتمالي‌ مواد و اشياء محفوظ‌ نگه‌ مي‌دارد .

۹ – پاكند :

مسير شيبداري‌ جهت‌ رفت‌ و آمد و حمل‌ و نقل‌ وسايل‌ است‌ كه‌ از فاصله‌ اي‌ دورتر از دهانه‌ چاه‌ شروع‌ و تا نزديكي‌ سطح‌ آب‌ ادامه‌ مي‌يايد .

فصل‌ دوم‌ – ساختمان‌ چرخ‌ چاه‌

ماده‌ ۱ :

چرخ‌ چاه‌ دستي‌ مورد استفاده‌ كه‌ با قدرت‌ دست‌ كار مي‌كند بايد به‌ طريقي‌ محاسبه‌ و ساخته‌ شده‌ باشد تا حداكثر نيروي‌ لازم‌ كه‌ توسط‌ هر كارگر براي‌ بالابردن‌ حداكثر بار مجاز به‌ دسته‌ يا دسته‌هاي‌ محرك‌ وارد مي‌شود بيش‌ از ۲۵ كيلوگرم‌ نباشد .

ماده‌ ۲ :

چرخ‌ چاه‌ دستي‌ مورد استفاده‌ بايد سالم‌ و عاري‌ از هرگونه‌ ترك‌ , شكستگي‌ و پوسيدگي‌ بوده‌ واستحكام‌ لازم‌ جهت‌ انجام‌ كار موردنظر را داشته‌ باشد .

ماده‌ ۳ :

چرخ‌ چاه‌ كه‌ باقدرت‌ دست‌ كار مي‌كند بايد مجهز به‌ مكانيسم‌هاي‌ زير باشد :

الف‌ – روي‌ محور استوانه‌ كابل‌ دار شيطانك‌ و چرخ‌ جغجغه‌ و يا حلزون‌ و چرخ‌ حلزون‌ و يا وسايل‌ مشابه‌ ديگر كه‌ بطور خودكار ترمز مي‌شود باشد تا از گردش‌ معكوس‌ دسته‌ محرك‌ در تمام‌ مدت‌ بالا آوردن‌ توشه جلوگيري‌ نمايد .

ب‌ – داراي‌ ترمزهايي‌ اثر گذار باشد كه‌ پايين‌ آمدن‌ بار را كنترل‌ نمايد .

ماده‌ ۴ :

دسته‌هاي‌ محرك‌ كه‌ در يك‌ يا دوطرف‌ محور چرخ‌ چاه‌ سوار مي‌شوند بايد بطريقي‌ ساخته‌ شده‌ باشند تا به‌ هنگامي‌ كه‌ بار پايين‌ داده‌ مي‌شود نچرخند و يا بايد دسته‌هاي‌ محرك‌ قبل‌ از پايين‌ آمدن‌ بار از جاي‌ خویش برداشته‌ شود , به‌ طوريكه‌ در حين‌ گردش‌ به‌ اشخاص برخورد ننمايد .

ماده‌ ۵ :

در چرخ‌ چاهي‌ كه‌ مي‌توان‌ دسته‌هاي‌ محرك‌ آنرا از جاي‌ خویش برداشت‌ , بايد اين‌ دسته‌ها به‌وسيله‌ ضامن‌ مطمئني‌ با محور در ارتباط‌ باشند تا دفعتا و بطور ناخواسته‌ از آن‌ جدا يا خارج‌ نشوند .

ماده‌ ۶ :

فاصله‌ ميله‌هاي‌ افقي‌ ( پره‌هاي‌ ) چرخ‌ چاه‌ بايد با يكديگر مساوي‌ بوده‌ و حداقل‌ به‌ اندازه‌اي‌ باشد كه‌ كارگران‌ بتوانند به‌ راحتي‌ به‌ پره‌ها جهت‌ چرخاندن‌ چرخ‌ چاه‌ دسترسي‌ داشته‌ باشند در هر حال‌ تعداد پره‌هاي‌ چرخ‌ نبايد از چهارعدد كمتر بوده‌ و با افزايش‌ قطر چرخ‌ از ۱۲۰ سانتي‌ متر تعداد پره‌ها متناسباً از ۴ عدد بيشتر گردد .

ماده‌ ۷ :

چرخ‌ چاه‌ بايد به‌ طريقي‌ ساخته‌ شود كه‌ پس از پيچيده‌ شدن‌ كل‌ طناب‌ به‌ به دور چرخ‌ احتمال‌ لغزش‌ و بيرون‌ افتادن‌ طناب‌ به‌ خارج‌ از پره‌ها وجود نداشته‌ باشد .

ماده‌ ۸ :

در خصوص آن‌ دسته‌ از چرخ‌ چاه‌هاي‌ موتوري‌ و غير موتوري‌ كه‌ در كندن‌ چاه‌ها مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد رعايت‌ كليه‌ مورد ها ايمني‌ مذكور در آيين‌ نامه‌ حفاظتي‌ وسايل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجا كردن‌ مواد در كارگاه‌ها در باب لوازم‌ بلندكردن‌ بار چون‌ زنجيرها , كابل‌ها , طناب‌ها , قلاب‌ها و قرقره‌ها الزامي‌ است‌ .

ماده‌ ۹ :

قبل‌ از استقرار چرخ‌ چاه‌ در محل‌ مورد نظر محل‌ استقرار پايه‌هاي‌ چرخ‌ چاه‌ بايد به‌ نحو مطمئني‌ آماده‌ شده‌ و اطمينان‌ حاصل‌ شود كه‌ احتمال‌ واژگوني‌ يا جابجايي‌ يا كج‌ و شيب‌‎دار شدن‌ چرخ‌ چاه‌ نیست .

ماده‌ ۱۰ :

چرخ‌ چاه‌ مي‌بايست‌ در ارتفاع‌ مناسبي‌ نصب‌ شود به‌ طوريكه‌ حداقل‌ فاصله‌ محل‌ پيچيدن‌ طناب‌ با سطح‌ زمين‌ از ۲۰ سانتي‌ متر كمتر نباشد .

فصل‌ سوم‌ – لوازم‌ حمل‌ بار

ماده‌ ۱۱ :

طناب‌ مورد استفاده‌ در چرخ‌ چاه‌ بايد عاري‌ از هرگونه‌ عيب‌ نظیر پوسيدگي‌ و زدگي‌ بوده‌ و مقاومت‌ كافي‌ براي‌ تحمل‌ حداكثر نيروي‌ وارده‌ و ضربه‌ها را داشته‌ باشد به‌ اضافه‌ طول‌ طناب‌ به‌ حدي‌ باشد كه‌ پس از باز شدن‌ كامل‌ براي‌ حداكثر عمق‌ مورد نياز حداقل‌ دو بدور روي‌ قرقره‌ مانده‌ باشد .

ماده‌ ۱۲ :

قلاب‌ مورد استفاده‌ بايد سالم‌ بوده‌ و به‌ طور محكم‌ و مطمئني‌ با طناب‌ درگير شده‌ و گلوگاه‌ آن‌ مجهز به‌ شيطانك‌ و با به‌ صورتي‌ باشد كه‌ در هر حال‌ احتمال‌ آزاد شدن‌ بار به‌ طورناگهاني‌ وجودنداشته‎باشد و تحمل‎كافي‌ درمقابل‌ حداكثربار و ضربه‌هاي‌ وارده‎داشته‌ باشد .

ماده‌ ۱۳ :

دلو مورد استفاده‌ در چاه‌ كني‌ بايد از جنس‌ پنبه‌ اي‌ يا لاستيك‌ منجيددار مقاوم‌ بوده‌ و يا حلقه‌ دهانه‌ از جنس‌ فولاد به‌ دسته‌ زنجير مناسبي‌ كه‌ به‌ نحو اطمينان‌ بخش‌ با حلقه‌ درگير باشد متصل‌ گردد .

فصل‌ چهارم‌ – مقدمات‌ ايمني‌ عمليات‌ حفاري‌

ماده‌ ۱۴ :

قبل‌ از اقدام‌ هرگونه‌ عمليات‌ مربوط‌ به‌ كندن‌ چاه‌ دستي‌ بررسي‌هاي‌ لازم‌ بايد با توجه‌ به‌ وجود قنوات‌ قديمي , ‌ فاضلاب‌ و پي‌ها و جنس‌ خاك‌ و لايه‌هاي‌ زميني‌ و تاسيسات‌ آب , ‌ برق‌ , گاز و تلفن‌ به‌ عمل‌ آيد و در صورت‌ لزوم‌ ضمن‌ تماس‌ با سازمان‌هاي‌ ذي‌ ربط‌ محل‌ چاه‌ طوري‌ تعيين‌ شود كه‌ به‌ هنگام‌ چاه‌ كني‌ خطر ريزش‌ يا نشتي‌ از فاضلاب‌هاي‌ همسایه و برخورد با تاسيسات‌ مذكور وجود نداشته‌ باشد به‌ اضافه‌ كارگران‌ مسئول‌ حفر چاه‌ تجارب‌ حرفه‌ اي‌ لازم‌ از دید انجام‌ كار چاه‌ كني‌ را دارا باشند .

ماده‌ ۱۵ :

در شروع‌ عمليات‌ چاه‌ كني‌ وجود حداقل‌ دو نفر و يا افزايش‌ عمق‌ چاه‌ كنده‌ شده‌ از ۵ متر وجود حداقل‌ سه‌ نفر كلاً براي‌ ادامه‌ عمليات‌ الزاميست‌ و با شروع‌ حفر انباري‌ يك‌ نفر كمك‌ كلنگ‌ دار اضافه‌ مي‌گردد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *