بررسی تخصصی روش های تصفیه فاضلاب شهری

لوله فاضلاب

 

روش های کاربردی در تصفیه فاضلاب

با ترقی تکنولوژی و توسعه شهرها و همینطور ارتقاء فاضلاب , کانال فاضلاب شهری هم توسعه پیدا کرد . کانال فاضلاب شهری وظیفه انتقال فاضلاب به تصفیه منزل فاضلاب و بعد از آن تصفیه فاضلاب را بر عهده داراست . گزینش هر مورد از روشهای تصفیه و جايگاه تصفیه فاضلاب بستگی به حالت دفع پساب , حالت محیطی ( از قبیل رطوبت و جايگاه حرارت ) و رویه دفع داراست .

الف ) تصفیه هوازی :

تصفیه هوازی مشتمل بر تصفیه فاضلاب به یاری لجن فعال , لاگونهای هوادهی , صافی چکنده و دیسک چرخان میباشد .

ب ) تصفیه بی هوازی :

تصفیه بی هوازی مشتمل بر تصفیه فاضلاب به یاری سپتیک تانک , ایمهاف تانک و تصفیه بوسیله زمین میباشد . روشهای تصفیه بی هوازی فاضلاب برای شهرهای گرانقدر اثر گذار نخواهد بود , چون بازده تصفیه در خصوص این نوع روشها مضاعف ذیل است البته کاربرد این روشها برای تصفیه فاضلاب شهرهای کوچک قابل قابل باز‌بینی است .

همینطور کاربرد لاگونهای هوادهی یا این که برکه‌های ثبت هم به جهت مضاعف بودن مساحت زمینی نیاز و همینطور بخاطر این‌که اندازه متعددی از فاضلاب تبخیر شده و این قضیه در بخشها با آب و هوای کم آب فاقد هرگونه توجیه اقتصادی است . البته در حالتی‌که تصفیه فاضلاب برای یک روستای تعالی یا این که شهرک مطرح باشد می‌توان تصفیه فاضلاب را به یاری برکه ثبت آیتم باز نگری قرار بخشید . رویه تصفیه فاضلاب به یاری دیسک چرخان هم اکثر اوقات برای شهرها و صنعت های کوچک کاربرد داراست .

تخلیه چاه

تصفیه فاضلاب به شیوه لجن فعال

راه لجن فعال در واقع هوادهی فاضلاب است که طی آن مواد قابل تجزیه بیولوژیکی تجزیه شده و عده بزرگی از مواد قابل ته نشین به‌وجود می آید . درین منش ( تصفیه فاضلاب ) کار هوادهی جهت تامین اکسیژن مایحتاج عده بیولوژیکی و هم راستا اختلاط فاضلاب و لجن برگشتی رخ می گیرد . همینطور در رویه تصفیه فاضلاب با لجن فعال بعداز انجام کار تصفیه مقدماتی فاضلاب , فاضلاب وارد تانک هوادهی شده و در طول هوادهی مواد آلی محلول طی فرآیند جذب سطحی به مصرف باکتریها می رسد و مواد آلی کلوئیدی هم ذیل کار آنزیمهای باکتری به مواد محلول تبدیل شده و بعد از آن جذب سطحی خواهد شد و بنابراین جمعیت میکروبی مضاعف پدید می آید .

تصفیه فاضلاب به خط مش صافی چکنده :

صافی چکنده در راستی محفظه‌ای است که انباشته از قطعات سنگی یا این که پلاستیکی است که فاضلاب روی آن ها پاشیده می شود و لایه ی ظرافت از فاضلاب بر روی سنگها تشکیل می شود و بعد از آن به طور قطرات کوچک درسمت ذیل جریان می یابد . این لایه نازک مدتی بر روی سنگ باقی‌مانده و اکسیژن هوا را جذب کرده و زمان می دهد تا میکروارگانیسمهای هوازی کار متابولیسم خویش را انجام دهند .

گرفتگی لوله

مزایای این روش

بهره‌برداری معمولی از تصفیه منزل

توان نیترات سازی مضاعف

به جهت نادر بودن غلظت مواد آلی در لجن هضم لجن ناشی از این راه ساده‌تر است

هزینه های مراقبت معدود

به جهت بالا بودن غلظت میکروبی سیستم میتواند ارتقاء ناگهانی آلودگی فاضلاب را به خیر تحمل نماید .

معایب این منش :

– این خط مش در بخشها سردسیر قابل انجام نمی‌باشد .

بازده حذف بی وی دی درین رویه کمتر از طریق لجن فعال میباشد .

– این منش موجب پرورش مگس روی صافی و ساخت بوی نامطبوع می شود

– کیفیت پساب درین رویه از حیث تصفیه پایین‌تر از کیفیت پساب خروجی تصفیه منزل میباشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *