سیستم کولر آبی از سه محل ورود برق , آب و هوا درست شده شدهاست و صرفا یک خروجی هوای مرطوب و خنک داراست . کابل برق ورودی کولر , یک کابل چهار حرفه ای است که هرکدام از چهار حرفه به ترتیب مرتبط با نل , پمپ آب , به دور نماید و به دور تند است . آب محل ورود به کولر معمولاً از روش یک شلنگ ۵ میلی متری تغذیه می شود که مستقیماً به یک شناور متصل میگردد . هوا هم از طریق دریچه های کولر که بوسیله پوشال پوشانده گردیده اند وارد کولر می شود .
سرویس کولر آبی و بخش های مختلف آن
سیستم کولر آبی از سه محل ورود برق , آب و هوا درست شده شدهاست و صرفا یک خروجی هوای مرطوب و خنک داراست . کابل برق ورودی کولر , یک کابل چهار حرفه ای است که هرکدام از چهار حرفه به ترتیب مرتبط با نل , پمپ آب , به دور نماید و به دور تند است . آب محل ورود به کولر معمولاً از روش یک شلنگ ۵ میلی متری تغذیه می شود که مستقیماً به یک شناور متصل میگردد . هوا هم از طریق دریچه های کولر که بوسیله پوشال پوشانده گردیده اند وارد کولر می شود .
کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است کهاین دو گردش بوسیله دو موتور مستقل انجام می شود . سیستم گردش آب کولر بوسیله پمپ آب و سیستم گردش هوا توسط ی موتور حیاتی کولر صورت می پذیرد .
فرایندها و تجهیزات
برای سرویس بخش های مختلف کولر آبی قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیم بندی میگردند :
– الکتریکی : دربرگیرنده کلید سه دکمه ای جدا و وصل , پمپ آب و موتور کولر
– مکانیکی : مشتمل بر توربین هوا , تسمه و شناور
– اثبات : روزنه ها , بدنه , اتصالات کانال ی آبرسانی و شیر تخلیه
گذشته از هر چیز اضطراری است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق حیاتی ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . در صورتیکه کولر دارنده فیوز جدا است آن را جدا فرمایید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید .
از هر کس درون خانه و پای کلید انقطاع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یک توشه انقطاع و وصل نماید تا مطمئن گردید در حالا خدمت کولر خودتان میباشید خیر کولر همسایه!
ابتدا بایستی روزنه های خروجی باد کولر را در اتاق ها و تالار های خانه گشوده فرمایید تا در صورت آغاز به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود .
بعداز این ها روزنه های خویش کولر را گشوده نمائید . برای مفتوح کردن درپوش کناری کولر , درپوش را از محل منحصر گرفته و به صورت عمودی به طرف بالا بکشید تا قسمت تحتانی آن از بدنه جدا گردد . بعد درب را به طرف بیرون کشیده آن را خارج بیاورید .
درصورتیکه که پوشال آن کهنه شدهاست آن را تعویض فرمایید یا این که در غیر این صورت آنانرا با آب بشویید تا خاک های آن وارد فضای کولر نشود . سرویس کولر آبی تهران
روزنه اطمینان آب را با اعتنا گشوده نموده و تشتک ذیل را با شلنگ آب عالی بشویید . در حالتی که کف کولر رسوب متعددی گرفته میتوانید به امداد مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید .
در حالی که آب کولر تخلیه شدهاست , از هر کس پای دکمه ی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه ها را بزند تا از سالم پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل فرمائید . معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر نیز نیست یا این که قیمت تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن خوبتر است تعویض شود .
برای سرویس کولر آبی و قسمت های گوناگون آن قطعات مکانیکی بایستی در اختیار گرفتن و بازدید شود . محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ ها اضطراری است روغن کاری گردد .
تسمه ی گرداننده ی توربین باید در یک موقعیت تعادلی باشد . یعنی خیر خیلی محکم و سفت باشد که به موتور فشار وارد نماید و خیر چندان شل باشد که موتور در گیر گیرپاژ شود . چنانچه که تسمه از موقعیت نرمال خویش بیرون شده و از اطراف آن نخ خارج زده , حتمی است آن را تعویض فرمایید .
واتر پمپ را باز نموده و بعد از پاک کردن رسوب آب از روی آن , واترپمپ را روغن زده و به صحت در محل خویش نصب فرمایید .
ناودان های ساکن در درپوش ها را منزه فرمائید تا منافذ آن باز شود
با پر کردن تشتک تحتانی از آب و روشن نمودن واترپمپ اطمینان حاصل نمائید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها گشوده است
درصورتیکه محور موتور لقی دارااست میتوانید با به کار گیری از واشر منحصربهفرد , لقی آن را بگیرید . اما لقی کم اشکالی ندارد
یاتاقان ها را روغن کاری فرمایید . راهنمای عیب یابی و رفع و تعمیر پکیج و سرویس آن
شناور را طوری تهیه فرمایید که آبی از تشتک یا این که روزنه اطمینان به خارج نریزد .
شناورهای سابق موجود در بازار یا این که به طور دو قطعه پلاستیک زانویی صورت بودند که با یک پیچ تهیه به نیز متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا این که به طور یک میله ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند . اخیراً شناوری را به بازار معرفی شدهاست که مشکلات شناورهای سابق را ندارد و بر روی خویش حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می توان مقدار ی آب باطن کولر را با گرداندن حباب به نیکی تهیه کرد .
شرایط کنونی نوبت آن است که فلکه ی آب کولر را گشوده فرمائید تا از تندرست شناور کولر اطمینان حاصل فرمایید . با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ملاحظه کنید که فعالیت قطع آب صورت می پذیرد یا این که خیر . در حالتیکه آب به درستی وارد کولر نمیشود یا این که فعالیت انقطاع کاملا انجام نمیشود شناور باید تعویض گردد .
بعد از در اختیار گرفتن شناور نوبت به بستن دوباره شیر تخلیه و آبگیری کولر است . حتماً بعداز بستن شیر تخلیه از تحت کولر آن را در دست گرفتن نمائید که چکه نداشته باشد . در حالتی که شناور صحیح تهیه شده باشد تراز آب باید یک سانتی متر پایین تر از حداکثر طول شیر تخلیه متوقف شود , در غیر این صورت می بایست شناور را صحیح تهیه و تنظیم فرمایید . ضمناً اعتنا فرمایید که سطح کولر نسبت به زمین می بایست مرحله باشد . یعنی کولر به نحوی واقع شده باشد که آب هم جهت آن توده نشود .